Az aktuális tételsor, elsőként ebben a felsorolásban a szaktörténet tételekkel. A tételszámok elnevezésével látható oldalakon találhatóak meg a diákok által gyűjtött anyagok, kidolgozások.
(Diákok által gyűjtött anyagok, becsúszhatnak hibák...)
RB_20160422
........................................................................................................
A korábbi, egyéni, iskolánként eltérő érettségi vizsgatétel sor helyett életbe lépett a központilag meghatározott, minden ötvös/fémműves képzés vizsgáztatásában kötelezően alkalmazandó tételsor.
Az információtartalom egy része a korábbi pécsi tételanyagban is megtalálható volt, de vannak nem kidolgozott témakörök is. Szokatlan lehet a tételek szituációs gyakorlat megfogalmazása is, de a tétel második felében olvasható információtartalom segít az eligazodásban.
Elsőként a 2013/2014 tanévben vizsgázó ötödévesek találkoznak ezzel a tételsorral, amely az elkövetkezendő minimum 5 évig élni fog.
RB20140328
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. A városi helytörténeti múzeum római leletanyagáról szeretne kiadványt megjelentetni. Önt bízzák meg, hogy mutassa be Pannónia Provincia legjellemzőbb fémtárgyait. Elemezze a legfontosabb ékszertípusokat, azok formai és díszítésbeli változásait, viseletük módját! Ismertesse az alkalmazott alapanyagokat, a legfontosabb technikákat!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
10. A helyi polgármesteri hivatal zománcozott címert szeretne rendelni Öntől. A munka
52. A műhelyben, ahol dolgozik, egy kültéri reklámhordozó fém állványát kell elkészíteni. A munka megtervezésével, előkészítésével Önt bízzák meg. Gondolja végig és elemezze a hegesztés Ön által ismert összes eljárását, hogy kiválaszthassa a legmegfelelőbb módszert a kivitelezéshez!
(Diákok által gyűjtött anyagok, becsúszhatnak hibák...)
RB_20160422
........................................................................................................
A korábbi, egyéni, iskolánként eltérő érettségi vizsgatétel sor helyett életbe lépett a központilag meghatározott, minden ötvös/fémműves képzés vizsgáztatásában kötelezően alkalmazandó tételsor.
Az információtartalom egy része a korábbi pécsi tételanyagban is megtalálható volt, de vannak nem kidolgozott témakörök is. Szokatlan lehet a tételek szituációs gyakorlat megfogalmazása is, de a tétel második felében olvasható információtartalom segít az eligazodásban.
Elsőként a 2013/2014 tanévben vizsgázó ötödévesek találkoznak ezzel a tételsorral, amely az elkövetkezendő minimum 5 évig élni fog.
RB20140328
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MMXIV
54 211 13 0010 54 05 Fémműves Ötvös
Vizsgarészhez rendelt követelménymodul azonosítója, megnevezése: 1658-06 Technológia
Vizsgarészhez rendelt vizsgafeladat megnevezése: 1. vizsgafeladat
Anyagismeret és gyártástechnológia
Elágazásonkénti specifikus kiegészítésekkel
ÖTVÖS SZAKTÖRTÉNET
Szóbeli vizsgatevékenység időtartama: 45 perc
------------------------------------------------------------------------
1. Ön a Nemzeti Múzeum által szervezett múzeumpedagógiai óra levezetésében vesz részt. Feladata, hogy bemutassa az emberiség által legrégebben használt anyagokat, eszközöket, az alkalmazott technikákat. Elemezze az első fém tárgyakat, ékszereket, mutassa be, hogyan befolyásolja az anyag- és szerszámhasználat a formálás módját a réz, bronz és vaskorban.
Információtartalom vázlata
– Az emberiség által legrégebben használt fémek, tulajdonságaik
– Hidegalakító módok, az alakításhoz használt szerszámok
– Ötvözetek, az új anyagok előnyei
– Őskorban alkalmazott öntési eljárások
– Őskori ékszerek elemzése, jellemző díszítőmotívumok
------------------------------------------------------------------------
2. Önt egy középiskolai tanulmányi versenyhez készülő háttér szakanyag megírására kérik fel. Feladata, hogy bemutassa a folyam menti kultúrák fémművességét. Elemezze az arany szerepét, bányászatának, finomításának fejlődését. Jellemezze a legfontosabb egyiptomi ékszertípusokat, ismert fémtárgyakat, díszítésmódjukat, az alkalmazott technikákat. Mutassa be felületek színessé tételének lehetséges módjait, ismertesse a díszítőmotívumok jelentéstartalmát!
Információtartalom vázlata
– Aranybányászat, alapanyag-finomítás kialakulása és fejlődése Egyiptomban
– Alkalmazott hidegalakító technikák
– Jellemző felületdíszítő módok, rátett díszek, a rekeszberakás kialakulása
– Forrasztási módok, reakcióforrasztás
– Drágakőberakás, üvegpaszta alkalmazása
– Jellegzetes ékszertípusok, díszítőmotívumok, jelentéstartalmuk
------------------------------------------------------------------------
3. Ön egy iparművész csoporttal tanulmányút keretében Krétára utazik, ahol szeretnék
megtekinteni a Heraklioni Múzeum leletanyagát. Önt kérik fel hogy ismertesse az Égei-tenger szigetvilágának, Kréta és Mükéné fémművességének alapvető jellemzőit. Elemezze az ékszerviselési szokásokat, a korszak fémművességének meghatározó technikáit, jellemző díszítőmotívumait!
Információtartalom vázlata
– Ábrázolásokból ismert ékszerviselési szokások
– Hidegalakító technikák alkalmazása, domborítás, cizellálás
– Felületdíszítő módok, granuláció, filigrán megjelenése
– Természeti motívumok, spiráldíszes ékszerek
– Jellemző példák ( malliai függő, vaphioi aranyserlegek)
------------------------------------------------------------------------
4. Egy népszerű folyóirat a görög fémművességről szeretne cikket megjelentetni. Önt kérik fel hogy elemezze a korszak jellemző ékszertípusait, a meghatározó díszítőmotívumokat, az antropomorf ábrázolások megjelenését az ékszereken. Mutassa be a granulációs technika és a filigrán alkalmazásának lehetőségeit, ismertesse a korszak jellemző technikáit!
Információtartalom vázlata
– Jellegzetes görög ékszertípusok
– Felületi díszítésék, filigrán és granuláció
– Reakcióforrasztás
– Antropomorf motívumok az ékszereken
– Vésett köves ékszerek, használatuk
------------------------------------------------------------------------
Információtartalom vázlata
– Pecsétgyűrű – mint hitelesítő eszköz, a gyűrűk anyaga, mint a hitelesség bizonyítéka
– Jegygyűrűk típusai
– Csoporthoz való tartozást kifejező gyűrűk (katonai gyűrűk, hűség gyűrűk)
– Fibulák, mint a katonai viselet tartozékai
– Hagymafejes fibulák és változataik, viseletük módja
– Alkalmazott díszítőmotívumok, technikák
------------------------------------------------------------------------
6. Egy középkori festészettel foglalkozó művészettörténész szeretne behatóbban
megismerkedni a bizánci fémtárgyakkal. Önt kéri meg, hogy szakmai szempontból elemezze a bizánci fémművesség néhány jellemző, Magyarországon található példáját. Elemezze az arany jelentését a bizánci kultúrkörben. Mutassa be a zománcművesség kialakulásának feltételeit, a süllyesztett zománc készítésének módját. Jellemezze a bizánci ékszerek felépítését, a legfontosabb díszítőmotívumokat, technikákat!
Információtartalom vázlata
– Az arany, mint az istentől való hatalom szimbóluma
– A zománcozás kialakulásának alapfeltételei, az alacsonyabb olvadáspontú üveg előállítása
– Rekeszzománc, süllyesztett zománc készítése
– Bizánci ékszerek, díszítőmotívumaik, drágakövek, gyöngyök alkalmazása
– Zománc alkalmazása nagyobb tárgyakon
------------------------------------------------------------------------
7. Az ötvösműhely ahol dolgozik, megbízást kap egy történelmi film öltözék-kiegészítőinek elkészítésére. Az Ön feladata, hogy a munkát megelőzően elemezze a Kárpát-medencében meghatározó népvándorlás-kori népek fémművességét, az ismert leletanyagokat. Mutassa be a különböző népekre jellemző díszítésmódokat, legfontosabb tárgyféleségeket, technikákat!
Információtartalom vázlata
– Szkíta, szarmata fémművesség, a zoomorf ábrázolás jellegzetes korszakai
– Kompozíciós elvek, alkalmazott technikák (cizellálás, domborítás, drágakőberakás)
– Hun fejedelmi ékszerek (torquesek, diadémok), cikádafibulák
– Gepida ékszerek, a szilágysomlyói lelet, a császárfibula
– Avar kori újítások, ékszerek (gömbsorcsüngők, álövcsatok)
------------------------------------------------------------------------
8. Egy külföldi forgatócsoport filmet készít a magyar honfoglalás-kori fémtárgyakról. Önt kérik fel hogy állítson össze egy háttér szakanyagot, amelyben bemutatja a legjellegzetesebb tárgyféleségeket. Ismertesse viseletük, készítésük módját, anyaghasználatukat. Elemezze az alkalmazott díszítőmotívumokat!
Információtartalom vázlata
– Az ékszerek alapanyaga a honfoglalás-korban
– A keleties ízlés jelei a viseletben (boglárok, kapcsok, veretek)
– Az öv használata, veretek, csatok, szíjvégek
– Tarsolylemezek kialakulása, díszítőmotívumaik, előállításukhoz alkalmazott technikák
– Egyéb öltözet-kiegészítők, hajfonatkorongok
– Kéregöntés, tűziaranyozás technikája
------------------------------------------------------------------------
9. Egy egyháztörténeti gyűjtemény szeretné tematikus kiállításon bemutatni a birtokában levő románkori fémtárgyakat. Ehhez szeretne egy kiadványt megjelentetni, melynek összeállítására Önt kérik fel. Elemezze az Árpád-házi királyok fémművességének alapvető jellemzőit, díszítőmotívumait, azok eredetét. Ismertesse a magyarországi románkori műhelyek működését, tevékenységi körét. Mutassa be a középkori ötvösműhelyek speciális szerszámait!
Információtartalom vázlata
– Bizánci hatások megjelenése a magyar tárgyakon (félhold alakú függők, zománcos boglárok,
palástcsatok)
– Filigrán alkalmazása
– Rekeszzománcos ékszerek
– Pecsétgyűrűk, köves gyűrűk
– Románkori műhelyek, szerszámaik, jellemző technikák
------------------------------------------------------------------------
10. Ön megismerkedik egy gyűjtővel, aki szeretne a birtokában levő középkori
bronztárgyakról albumot megjelentetni. Önt kéri fel, hogy készítsen összefoglalót a középkori bronzművesség emlékanyagának meghatározó típusairól. Mutassa be a legfontosabb technológiai jellemzőket, a tárgyak díszítésmódját, a motívumok jelentéstartalmát!
Információtartalom vázlata
– Középkori bronzművesség kialakulása, egyházi tárgyak
– Mellkeresztek, a Krisztus-ábrázolás változásai. Körmeneti és oltárkeresztek
– Aquamanilék, kézmosó tálak
– Gyertyatartók alaptípusai, díszítésük
– Füstölők formai változatai, használatuk
– Gótikus ékszerek, formai kialakításuk, díszítésük
------------------------------------------------------------------------
11. Művészettörténész ismerőse egy szaklap felkérésére tanulmányt ír Mátyásról és a
magyarországi reneszánsz művészetről. Az Ön segítségét kéri a fémműves anyag kutatását illetően. Elemezze a korszak fémtárgyait, mutassa be a térbeliség egyre nagyobb szerepét a műtárgyakon. Jellemezze az ékszerviselési szokásokat, a férfi és női viselet legjellegzetesebb tárgytípusait, a díszítésmódot és az ehhez kapcsolódó technikákat!
Információtartalom vázlata
– Reneszánsz viselet, férfi és női ékszerek alaptípusai, ékszerviselési szokások
– Lánctípusok, függelékek
– A násfák felépítése, szimbólumrendszere, díszítésmódja
– Mitologikus ábrázolások, jellegzetes témák
– Szoborzománc, sodronyzománc, erdélyi zománc technikája, alkalmazásuk
– Drágakövek, gyöngyök alkalmazása
------------------------------------------------------------------------
12. Egy ruhaipari iskolában tanító ismerőse a barokk viseletről tart órát. Szeretné, ha a
diákok behatóbban megismerkednének a barokk és rokokó öltözékekkel, ezért meghívja Önt, hogy tartson előadást a korszak ékszerművészetéről. Mutassa be az ékszerformák változását, a férfi és női viselet legkedveltebb típusait, azok jellegzetes formáit, a barokk parure részeit. Elemezze a rokokó asszimmetrikus darabjait, ismertesse a gyémánt szerepét, csiszolását. Jellemezze a nappali és estélyi viselet közötti különbséget!
Információtartalom vázlata
– A barokk ruha és ékszer kapcsolata
– A gyémántcsiszolás kezdetei, alapformák, a foglalás módja
– Florális motívumok megjelenése, mintarajz könyvek
– Kedvelt női és férfi ékszertípusok
– Nappali és estélyi ékszerek
– A rokokó asszimmetrikus formái, ékszertípusai. A chatelaine-ek használata
------------------------------------------------------------------------
13. Restaurátor műhelyben dolgozó kollégája egy igen érdekes megbízást kapott, egy XIX. századi családi ékszer javítását kell elvégeznie. A megrendelő szeretne minél többet tudni a korszak ékszerművészetéről, ezért Önt kérik fel, hogy állítson össze egy tanulmányt a klasszicista ékszerek legfőbb jellemzőiről, az ékszerviselési szokásokról. Mutassa be a férfi és női viselet változásait, a vésett kövek divatját. Elemezze a felhasznált anyagokat, az utánzatokat, pótanyagokat, ezek megjelenésének legfőbb okait!
Információtartalom vázlata
– Az ékszerviselési szokások változása az előző korszakhoz képest
– Antik vésett kövek divatja, kámeák és intagliók
– Utánzatok (Wedgwood porcelán, Jasperware), drágakőutánzatok, nemesfémutánzatok,
speciális ötvözetek
– Nappali és estélyi ékszerek
– A férfiviselet megváltozása (óraláncok, gyűrűk)
– Emlékékszerek, antik mintaképek nyomán készült tárgyak (Castellani, Carlo Giuliano)
------------------------------------------------------------------------
14. Egy ismert televíziós csatorna szeretne rövidfilmet készíteni a szecesszió
ékszerművészetéről. A forgatást megelőzően Önt kérik fel a háttér szakanyag kidolgozására. Mutassa be a legkiemelkedőbb tervezők munkásságát, elemezze a tárgyak legjellegzetesebb motívumait, a legfontosabb felületdíszítő módokat. A teljes áttekintés érdekében ismertesse be a XX. század fordulóján megjelenő technológiai újításokat, a nagyüzemi ékszergyártás és a tervezői, művészi attitűd párhuzamos jelenlétét.
Információtartalom vázlata
– René Lalique munkássága
– A reneszánsz szoborzománc felelevenítése
– A szecessziós ékszerek formavilága, motívumrendszere, ékszertípusai
– Peter Carl Fabergé munkássága, a Fabergé műhely
– Nagyipari technológiák megjelenése az aranyművességben (hengerlés, gázforrasztás,
galvanizálás).
– A sorozatgyártás megindulása, a nagyüzemi ékszergyártás kezdetei
------------------------------------------------------------------------
15. Egy pénzügyi befektető szeretne a jövőben ékszergyűjtéssel foglalkozni. A teljesebb tájékozottság érdekében Önt kéri fel, hogy készítsen számára összefoglalót a XX. századi ékszerművészet alakulásáról, főbb irányzatairól. Ismertesse a századfordulón bekövetkezett technikai újításokat, a nagyüzemi ékszergyártás kezdeteit és ezek hatását az aranyművességre, a művészegyéniségek munkásságára. Mutassa be a legjelentősebb irányzatokat, a formai változásokat, az új anyagok megjelenését az ékszerművészetben.
Elemezze a kortárs ékszertervezők legjelentősebb képviselőit, mutassa be munkásságuk legfontosabb jellemzőit!
Információtartalom vázlata
– A nagyüzemi ékszergyártás kezdetei, hatása az ékszerek formavilágára, divatékszerek
– Tervező egyéniségek, meghatározó műhelyek (Cartier, Boucheron, Van Cleef&Arpels)
– Képzőművészeti irányzatok hatása az ékszerművészetre
– A háború utáni időszak, új anyagok megjelenése (műanyag, alumínium, titán)
– A gondolati tartalom előtérbe helyezése, a 60-as évek jellegzetes törekvései
– Kortárs ékszerművészet jellemzése egy-egy meghatározó személyiség bemutatásával
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
ANYAGISMERET-TECHNOLÓGIA
Szóbeli vizsgatevékenység időtartama: 45 perc
Valamennyi vizsgázónak két feladatot kell választani:
- egyet az általános részből (1-10 sorszám)
- egyet a saját szakképesítés-elágazásának megfelelő sorszámúak közül.
A két feladatot külön-külön kell értékelni max. 100-100 ponttal, majd összesíteni.
200 pont=100%
Általános kérdéssor: 1-10 feladat
Fémműves: 51-60 feladat
------------------------------------------------------------------------
1. Egy építész hallgató diplomamunkaként fémműves műteremházat tervez. Önt kéri meg, hogy állítsa össze az ötvösműhelyben szükséges alapvető felszerelések, gépek, kéziszerszámok, berendezések és felhasznált anyagok listáját. Ismertesse ezek műhelyen belüli logikus elhelyezését, használatuk szerinti csoportosítását!
Információtartalom vázlata
– Munkahelyek kialakítása, munkaasztalok elhelyezése
– Kéziszerszámok
– Darabolás, vágás eszközei
– Hidegalakításhoz használt eszközök, berendezések
– Kalapálási műveletek munkaeszközei
– Forgácsoló gépek és szerszámok
– Forrasztás helye és eszközei
– Vegyi anyagok és segédanyagok elhelyezése, tárolása
------------------------------------------------------------------------
2. Felkérést kap egy tudományos magazinban megjelenő, a fémművesség alapanyagait
bemutató cikksorozatra. Csoportosítsa és jellemezze az ötvösségben használatos fémeket! Ismertesse tulajdonságaikat, ötvözeteiket, viselkedésüket alakítás során!
Információtartalom vázlata
– Nemesfémek és ötvözeteik
– Anyagvizsgálati módszerek, szakmai számítások
– Színesfémek és ötvözeteik
– Könnyűfémek
– Vas és acél
------------------------------------------------------------------------
3. Ön részt vesz egy pályázaton, ahol - a pályázati kiírás szerint - hidegalakítással előállítható ékszereket kell készítenie. A feladatot megelőzően végezzen kísérleteket, sorolja fel a lehetséges sík és térbeli hidegalakító módokat. Gondolja végig, mi jellemző a fémek képlékeny alakítására! Elemezze, mi történik a kristályszerkezetben alakítás során!
Információtartalom vázlata
– Lemezszétválasztással járó síkbeli alakítások (pl. vágás, darabolás, lyukasztás)
– Lemezszétválasztás nélküli alakítások (pl. hajlítás, egyengetés)
– Térbeli alakító módok (pl. domborítás, felhúzás, fémnyomás, mélyhúzás)
– Kristályszerkezet változásai alakítás során
– Lágyítás
------------------------------------------------------------------------
4. Egy ötvösműhelyben dolgozik, ahol egy hagyományos lánchoz új, különleges záródást
rendelnek Öntől. A tervezéshez rendszerezze a különböző oldható kötéseket! Elemezze majd csoportosítsa ezeket működési elveik szerint!
Információtartalom vázlata
– Csavarkötés fajtái és szerkezeti elemei
– Csavarkötés készítése (menetfúrás és metszés)
– Foglalatos kötések, ismert ékszerzáródások
– Szegecskötés
------------------------------------------------------------------------
5. Egy diákcsoport műhelylátogatásra jelentkezik az ötvösműhelybe, ahol dolgozik. Ön kapta a feladatot, hogy bemutassa a különböző forrasztási módokat. Elemezze az alapvető különbséget lágy és keményforrasztás között. Mutassa be az alkalmazott eszközöket, anyagokat. Szemléltesse az elkészült munkadarab tulajdonságait, a forrasztási módok eltérő alkalmazási területeit!
Információtartalom vázlata
– Lágy és keményforrasztás
– Lágyforrasztás anyagai
– Keményforrasztás anyagai
– A forrasztás menete
– A forrasztás eszközei
------------------------------------------------------------------------
6. Egy iparművész szaklap hagyományos fémműves technikákról jelentet meg cikksorozatot. Felkérést kap, hogy mutassa be a kalapálás legfontosabb műveleteit, csoportosítsa eszközeit! Ismertesse a lemezfelületek megmozgatására, illetve az önálló térbeli fémtárgyak kialakítására szolgáló technikákat!
Információtartalom vázlata
– A kalapácsok fajtái, a kalapálás eszközei
– Alapműveletek (egyengetés, hajlítás, nyújtás, zömítés)
– Felhúzás, domborítás
– Rezgődomborítás menete
– Domborítás, cizellálás anyagai, eszközei, menete
------------------------------------------------------------------------
7. Egy sportversenyre 12 darabból álló éremsorozatot rendelnek Öntől. Gondolja végig és elemezze a lehetséges öntési módokat hogy kiválaszthassa a legmegfelelőbb technológiát a megrendelő által kiválasztott formához!
Információtartalom vázlata
– Homokformázásos öntés
– Precíziós öntés
– Öntőminta-készítés
– Sokszorosítás, gumiforma készítése
------------------------------------------------------------------------
8. Egy ötvösműhely kialakításához írt eszközbeszerzési pályázathoz kérik az Ön segítségét. Feladata, hogy számba vegye a kézi és gépi forgácsolás különböző módjait, eszközeit, berendezéseit. Végezze el ezek használat szerinti csoportosítását, rendszerezését!
Információtartalom vázlata
– Kézi fűrészelési módok (alakító és díszítőfűrészelés)
– Gépi fűrészelés eszközei
– Fúrás lehetséges módjai és eszközei
– Reszelés művelete
– Köszörülés, csiszolás berendezései, anyagai
– Hántolás
– Esztergálás, marás
– Kézi és gépi polírozás módja, eszközei
------------------------------------------------------------------------
9. Egy televíziós csatorna ékszerekről szóló magazinműsorában összefoglalót készít a
fémművességben használt felületdíszítő módokról. Önt kérik fel, hogy elemezze és
rendszerezze az ismert technikákat. Mutassa be az áttört felületek, rátett díszek, a felület megmozgatásával járó technológiák, a felület színessé tételére szolgáló eljárások lényegét!
Információtartalom vázlata
– Díszítőfűrészelés
– Filigrán technika
– Granuláció
– Domborítás, cizellálás
– Rekeszképzés, ékszerfoglalatok
– Zománcozás
------------------------------------------------------------------------
elvégzéséhez vegye számba a lehetséges technológiákat, elemezze a legfontosabb zománcozási eljárásokat!
Információtartalom vázlata
– Ötvös-zománcok anyaga, zománcozás menete
– Rekeszzománc, sodronyzománc
– Süllyesztett zománc
– Azsúrzománc
– Beágyazott zománc
– Szoborzománc
– Festőzománc
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
51. Egy művészettörténész a magyarországi kovácsoltvas-művességről ír tanulmányt.
Szeretne behatóbban megismerkedni a legfontosabb melegalakító technikákkal, ehhez kéri az Ön segítségét. Mutassa be a melegalakítás lényegét, elemezze az anyag viselkedését az alakítás során. Rendszerezze a kovácsolás legfontosabb munkaműveleteit, eszközeit!
Információtartalom vázlata
– Melegalakítás elve
– Kovácsolás eszközei, kézi és gépi kovácsolás
– Kovácsolási alapműveletek (nyújtás, zömítés, hajlítás, lyukasztás)
– Süllyesztékes kovácsolás
------------------------------------------------------------------------
Információtartalom vázlata
– Lánghegesztés
– Ívhegesztés
– Ponthegesztés
– Védőgázas hegesztés
– Hegesztés fedőpor alatt
– Lézerhegesztés
------------------------------------------------------------------------
53. Különleges megbízást kap, egy belsőépítészeti kiállításra nagyméretű fém ülőbútort kell készítenie perforált lemezből. A kivitelezéshez megfelelő műhely megtalálásához vegye számba a lehetséges alakítási módokat, elemezze a különböző darabolási műveleteket, a nyírás, vágás elvét, a szükséges munkaeszközöket, gépeket!
Információtartalom vázlata
– A nyírás, vágás elve, darabolási műveletek
– Kéziollók
– Gépi ollók
– Lemezollók
------------------------------------------------------------------------
54. Ön egy szakmai versenyen való sikeres szereplése nyomán felkérést kap egy sorozatban gyártható ékszerkollekció tervezésére. A tervezés megkezdése előtt elemezze az iparban használt, sorozatgyártásra alkalmazható technológiákat majd rendszerezze ezeket!
Információtartalom vázlata
– Különféle öntési módok
– Sajtolás, préselés
– Fémnyomás, mélyhúzás, hidegfolyatás
– Esztergálás, marás
------------------------------------------------------------------------
55. Különleges megbízást kap, egy múzeum feliratát és cégérét kell felújítania. A múzeum igazgatója szívesen fogad változtatásokat, a felújítással együtt esetleg új színt, vagy más felületi bevonatot. Elemezze az ismert patinázási és felületkezelési módokat, hogy a megrendelőnek javasolni tudjon ezek közül!
Információtartalom vázlata
– Galvánbevonatok (aranyozás, ezüstözés, rezezés)
– Különböző patinák(öregítés, színezés)
– Olajozás, feketítés
– Tűzihorganyzás
– Műanyag bevonatok, szinterezés
------------------------------------------------------------------------
56. Egy helytörténeti múzeum munkatársa keresi meg Önt, mert szeretne a néhány, a
múzeum tulajdonában levő értékes éremről másolatot készíttetni. Ön a munka elvégzésére a galvanoplasztika eljárását tartja a legmegfelelőbbnek. Ismertesse a galvanizálás, galvanoplasztika elvét a megrendelővel!
Információtartalom vázlata
– Galvanizálás elve
– Galvanizálás előnyei
– Galvanoplasztika elve
– Galvanoplasztika alkalmazása, előnyei
------------------------------------------------------------------------
57. Egy, a következő tanévben induló művészeti iskolában ötvösműhelyt szeretnének
kialakítani. Önt kérik meg, hogy segítsen összeállítani az ötvösségben használatos kiegészítő anyagok (savak, vegyszerek, szurkok, viaszok) listáját. Ismertesse ezek tárolását és a hozzájuk kapcsolódó munkavédelmi szabályokat!
Információtartalom vázlata
– Savak, pácok tisztításhoz
– Maratáshoz használt savak
– Cizellőrszurok
– Keményviaszok, méhviasz
– Vegyszerek tárolása
– Munkavédelmi előírások
------------------------------------------------------------------------
58. Ön egy – főleg drágaköves ékszerek készítésére szakosodott – ötvösműhelyben szeretne elhelyezkedni. A felvételi beszélgetésen győzze meg leendő munkáltatóit alkalmasságáról, megfelelő ismeretanyagáról. Elemezze, mely ásványokat nevezünk drágakőnek, ismertesse a legfontosabb fizikai, kémiai tulajdonságokat! Csoportosítsa az ismert drágaköveket!
Információtartalom vázlata
– Elsőrangú ékkövek, drágakövek és tulajdonságaik
– A gyémánt
– Korundcsoport (rubin, zafír)
– Berillcsoport (smaragd, akvamarin, krizoberill)
– Topáz, gránát, cirkon, turmalin
– Kvarccsoport
------------------------------------------------------------------------
59. Egy megrendelő értékes kőgyűjteménnyel rendelkezik, most készülő gyűrűjébe ebből
szeretne ékkövet választani. Önt kéri meg hogy segítsen a választásban. Csoportosítsa az
ismert másodrangú ékköveket, elemezze tulajdonságaikat, keménységüket, viselkedésüket foglalás során!
Információtartalom vázlata
– A kvarccsalád drágakövei (szemcsés, tűs-szálas, rostos kvarcaggregátumok)
– Az opál
– Türkiz, lapis lazuli
– A jadecsoport
– Földpátok
– Hematit, pirit, markazit
– Az obszidián
– Malachit, azurit
------------------------------------------------------------------------
60. Egy természetvédelmi folyóirat cikket szeretne megjelentetni a szerves eredetű
drágakövekről. Önt kérik fel az összefoglaló megírására. Elemezze a kövek keletkezésének feltételeit, fizikai, kémiai tulajdonságaikat, utánzataikat, az esetleges mesterséges tenyésztés módjait!
Információtartalom vázlata
– Borostyán
– Gagát
– Korall
– Gyöngy
– A gyöngy képződése, tenyésztése
------------------------------------------------------------------------
Az itt megtalálható vizsgatétel kidolgozásokért hálás köszönet a Kisképzőből Tordai Mártának!
Az itt megtalálható vizsgatétel kidolgozásokért hálás köszönet a Kisképzőből Tordai Mártának!
------------------------------------------------------------------------
Vizsgatételek forrása: https://www.nive.hu/index.php?option=com_jumi&view=application&fileid=11&tip=1
Az itt felsorolt vizsgatétel anyagok közül az alábbi két letölthető PDF anyag tartozik az ötvös –fémműves képzéshez (kb. a 2/3-ánál a lehúzható görgőnek – de be lehet írni a keresőbe is):
1658-06 Technológia
1663-06 Fémművesség
Kigyűjtés:
Rózsa Béla
ötvös szaktanár
Pécs, 2014. március 12.
Kieg.: Sümeg, 2014. március 16.